post

Home

|

post

OKAN-leerlingen stellen animatiefilm voor in de Bib

Share this:

Van januari tot eind maart 2024 gingen opnieuw twee klassen van OKAN Oostende en OKAN aan Zee creatief aan de slag in de bibliotheek van Oostende. Onder leiding van De Batterie maakten ze hun eigen animatiefilm.

De Bibliotheek sloot vorig jaar een meerjarig samenwerkingsverband met de participatieve kunstpraktijk De Batterie en de twee OKAN-klassen in Oostende, om via artistieke projecten jonge anderstalige nieuwkomers in contact te brengen met de Nederlandse taal. Het eerste traject binnen dit samenwerkingsverband kreeg de naam LABEL. Toen gingen de jongeren aan de slag met de gelaagdheid van personen. Tijdens het tweede project 'Facade' gooien de leerlingen het over een andere boeg.

Statussymbolen en hypocrisie

Voor het project 'Facade' werkten de Batterie en de OKAN-klassen een verrassende animatiefilm uit. De leerlingen brachten hun eigen kijk op statussymbolen en hypocrisie in de maatschappij in beeld. Via het project krijgen de jongeren zo een platform om in dialoog te treden met de omgeving waarin ze leven.

Link met Ensorjaar

Voor deze editie legden de leerlingen bovendien de verbinding met het Ensorjaar. Vanuit het schilderij ‘De intrede van Christus’ van Ensor gingen ze aan de slag met tekenen, etsen, legoanimatie, montage en audio. Via die verschillende technieken ontwikkelen de studenten een eigen beeldtaal en ontdekken ze andere manieren om zich uit te drukken.

De animatiefilm wordt in april geprojecteerd in de Bibliotheek. Geïnteresseerden kunnen de film ook online bekijken via drijfgoud.be.